Begin dit schooljaar ging Ouderlicht live: de website van het Ouder- en Jeugdsteunpunt (OJS) in onze regio waar ouders, kinderen en jongeren terechtkunnen voor onafhankelijke steun. Bijvoorbeeld als zij passend onderwijs zoeken of willen weten hoe dit is geregeld. Hanneke de Rooij is beleidsmedewerker bij het OJS en evalueert de eerst weken van Ouderlicht.

Steun met ons hoofd

“De eerste ouders hebben Ouderlicht gevonden. Het contactformulier werkt goed, ouders beschrijven hier op een laagdrempelige manier alvast hun vraag. Die vragen zijn divers. Bij informatieve vragen moet je vooral denken aan verzoeken voor huiswerkbegeleiding of hulp bij het kiezen van een goede school voor hun kind.” Ouderlicht biedt zelf geen hulp, maar wijst ouders de weg, bijvoorbeeld door uit te leggen waar zij bij het zoeken naar huiswerkbegeleiding op kunnen letten. “We zijn een soort routeplanner”, vertelt Hanneke. “We helpen ouders om zelf te navigeren naar wat ze nodig hebben.”

Steun met ons hart

Naast praktische begeleiding, geeft Ouderlicht ook steun aan ouders die tegen een spreekwoordelijke muur aan lopen en/of door de bomen het bos niet meer zien. “Ouders willen gezien én gehoord worden en soms gaat dat even niet zo lekker”, licht Hanneke toe. “Als het contact met de school van hun kind niet naar wens is, luisteren wij en denken we mee over de volgende stap die ouders kunnen zetten. In de meeste gevallen lukt dat. Waar dat nog niet zo is, blijven we aan zij en ervaren ouders ons als een steunpilaar.”

“Iets wat enorm gewaardeerd wordt, is onze follow-up,” benadrukt Hanneke. “Zodra wij een vraag oppakken, houden we vinger aan de pols. Na een week of twee bel ik altijd even terug om te horen hoe het is gegaan en of we nog iets aanvullends kunnen betekenen voor ze. Die betrokkenheid vinden ze erg fijn.”

Ervaringen delen?

De komende tijd geven we je regelmatig een kijkje in de keuken van Ouderlicht. Wil je zelf een mooie of minder mooie ervaring met ons delen? Dat kan anoniem via het Vertelpunt.