Op het schoolplein van kindcentrum Christoffel in Tilburg staan ouders te wachten op hun kinderen. Bij binnenkomst in het authentieke schoolgebouw klinkt de bel. De school is uit. Vanuit alle klaslokalen komen de leerlingen naar buiten. Terwijl Dorine en Tijn enkele leerlingen gedag zeggen, ontvangt Rosanne me hartelijk. “Over een paar minuten zijn de leerlingen naar huis en kunnen we alles vertellen over onze Thuiskamer.”
Rosanne van Dijk werkt als intern begeleider voor de groepen 4 tot en met 8. “Onze Thuiskamer past goed binnen het programma ‘In de buurt gebeurt het’ van Plein 013. Voor onze leerlingen zijn Tijn en Dorine het vaste gezicht in de Thuiskamer.”
Tijn Bodifée maakt als leerkrachtondersteuner passend onderwijs al jaren deel uit van het ondersteuningsteam van het kindcentrum. “Vanuit onze visie staan we voor inclusiviteit in de buurt. We willen dat zoveel mogelijk kinderen uit de buurt naar onze school kunnen gaan. Als we ontdekken dat een leerling meer nodig heeft dan de basisondersteuning, bekijken we hoe we ervoor kunnen zorgen dat de leerling toch bij ons op school kan blijven. We stellen onszelf de vraag welke extra ondersteuning de leerling nodig heeft. En of wij de juiste expertise in huis hebben om de extra ondersteuning te bieden.”
Ontwikkelen in een veilige setting
De Thuiskamer is er voor leerlingen die op sociaal-emotioneel gebied een specifieke ondersteuningsbehoefte hebben. Dorine van Beers werkt net als Tijn als leerkrachtondersteuner passend onderwijs en vertelt er meer over. “Leerlingen van groep 1 tot en met groep 8 komen bij ons. We bieden deze leerlingen een rustige, huiselijke en centraal gelegen ruimte. Een plek waar ze duidelijkheid, structuur en voorspelbaarheid krijgen. Én ze vinden herkenning. Er ontstaan hier echt vriendschappen tussen leerlingen omdat ze dingen van elkaar begrijpen en herkennen. Ook dat is waardevol.”
Tijn vertelt waarom leerlingen de Thuiskamer bezoeken. “We werken met leerlingen aan het verbeteren van executieve functies en sociale vaardigheden of geven inzicht in hun mindset. Sommige leerlingen komen dagelijks, bijvoorbeeld op een vast dagdeel of tijdens de opstart van de schooldag. Andere leerlingen komen af en toe, als ze behoefte hebben aan een rustmoment. We bieden in de Thuiskamer een veilige setting waarbinnen leerlingen aan doelen werken. Eén op één of in een kleine groep. Als dat lukt, maken we samen met de leerkracht de vertaalslag naar de eigen groep.” Dorine knikt bevestigend. “Dat doen we altijd ten goede van het kind. We vinden het heel belangrijk om continue te bekijken of we nog het juiste doen voor een leerling.”
Rosanne vult Dorine en Tijn aan. “Onze kracht is dat we heel planmatig werken. En dat we voor ogen blijven houden of dat wat we doen het beste is voor de leerling. Een leerling moet zich comfortabel voelen bij onze aanpak. Als ons plan niet bijdraagt aan het welbevinden van het kind, moeten we bekijken of het ook anders kan.”


Waardevolle samenwerking
Rosanne vertelt dat ze inmiddels al heel wat complexe casussen hebben gehad. “We leren daar veel van. We maken voor elke leerling een plan, zodat we duidelijkheid en structuur kunnen bieden. Soms is er een diagnose met duidelijke adviezen die we in het plan verwerken, maar soms ook niet. De samenwerking met Plein 013 is hierin voor ons waardevol. Voor elke casus werken we samen met een of meerdere mensen van het samenwerkingsverband. Zij houden ons telkens een spiegel voor. Wij kunnen met ons team veel bieden, maar soms is er meer nodig en moeten we bijvoorbeeld jeugdhulp of speciaal (basis)onderwijs bij een casus betrekken. Plein 013 helpt ons om hier alert op te zijn, tussentijds te evalueren en bij te sturen als dat nodig is. Op die manier blijven wij ons ontwikkelen. Als school en als team. We hebben steeds meer kennis, expertise en mogelijkheden in huis. De Thuiskamer met Dorine en Tijn als vaste gezichten is daar een goed voorbeeld van.”
Vertrouwde gezichten
Tijn vertelt dat Dorine en hij merken dat het voor leerlingen fijn is om telkens dezelfde gezichten te zien. “Leerlingen hebben elk jaar een andere groepsleerkracht. In de Thuiskamer zien zij elk jaar dezelfde gezichten. Het is mooi dat wij daarin een doorgaande lijn kunnen bieden. Dat we de leerlingen én ouders op die manier een stukje veiligheid geven. Ouders lopen heel gemakkelijk bij ons binnen om te vragen hoe het gaat. Datzelfde geldt voor leerkrachten. We hebben korte lijnen en trekken samen op om de leerling het beste te bieden. Op die manier kunnen we er ook voor leerkrachten zijn en voelen zij zich gesteund.”
Dorine vertelt dat het team van de Thuiskamer eigenlijk drie gezichten kent. “Onze schoolhond Sam mogen we niet vergeten. Iedere vrijdag is de labradoodle in de Thuiskamer. Het is een activiteitenhond die een mooie aanvulling is op onze ondersteuning. De hond is de hele dag aanwezig. Leerlingen komen bij haar tot rust, kunnen met haar knuffelen of haar kunstjes leren en soms gaan we de hond uitlaten en vertellen leerlingen onderweg hoe de schoolweek was.”
Een mooi doel voor ogen
Rosanne vertelt dat ze zo’n waardevolle resultaten boeken met de Thuiskamer dat ze denken aan uitbreiding. “We willen de Thuiskamer uitbreiden in samenwerking met de opvang. We willen leerlingen dit concept niet alleen bieden tijdens schooltijd, maar gedurende alle uren dat ze in ons kindcentrum zijn. We onderzoeken hoe de schooldag op een natuurlijke manier kan overlopen in de buitenschoolse opvang.”
Tijn zegt nog een stap verder te dromen. “Wij gunnen iedere basisschool en zelfs iedere middelbare school een Thuiskamer. We staan er altijd voor open om andere scholen te ontvangen en inspireren. Dorine en ik laten graag zien hoe we werken, zodat we vol passie kunnen vertellen over onze aanpak. En als je op vrijdag op bezoek komt, verwelkomt schoolhond Sam je kwispelend.”
Speerpunt 1
Plein 013 streeft naar een passende plek voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Daarvoor is samenwerking van belang om een doorgaande lijn te realiseren vanaf de voor- en vroegschoolse educatie (kinderopvang, specialistische voorschoolse voorzieningen), het primair onderwijs (BaO, SBO en SO) en het voortgezet onderwijs. Leerlingen die ondersteuning nodig hebben, kunnen hierdoor zonder onderbrekingen naar school blijven gaan.
Plein 013 en de gemeenten zijn gestart met het programma ‘In de buurt gebeurt het’. Dit heeft als doel om passend onderwijs zoveel mogelijk bij leerlingen in de eigen buurt te regelen.