In mei 2024 is het Beleidskader: met elkaar voor alle kinderen en jongeren aangeboden aan de Tweede Kamer. Het beleidskader maakt duidelijk wat we onder inclusief onderwijs verstaan en wat de kenmerken zijn van een inclusieve leeromgeving.
De definitie van inclusief onderwijs die de overheid in het beleidskader gebruikt luidt: inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren dicht bij huis, volwaardig en gelijkwaardig toegang hebben tot een inclusieve leeromgeving waarin zij zich samen ontwikkelen en samen leren en participeren.
Hoe inclusief onderwijs op een school uitziet, is geformuleerd in de definitie van een inclusieve leeromgeving: binnen een inclusieve leeromgeving zijn alle kinderen welkom op een school dichtbij huis. Er wordt vanuit een pedagogische basis gewerkt aan de brede ontwikkeling van alle kinderen. Elk kind ontwikkelt zich, wordt gezien en hoort erbij. De kinderen leren met en van elkaar. Het schoolteam is multidisciplinair en biedt de ondersteuning die nodig is om alle kinderen onderwijs te bieden. De inclusieve leeromgeving is toegankelijk voor alle kinderen, leraren en ouders.
De Rijksoverheid heeft een animatie gemaakt die een indruk geeft van een inclusieve school. Bekijk ‘m hier.