Steeds vaker beginnen jonge kinderen hun schooltijd niet op een reguliere basisschool, maar direct in het speciaal (basis)onderwijs. Ze komen bijvoorbeeld uit de kinderopvang of een medisch kinderdagverblijf en maken de overstap naar een speciale school, zonder eerst ervaring op te doen in het regulier onderwijs.
Dat roept vragen op. Want past dat wel bij de ambitie om het onderwijs inclusiever te maken?
Onderzoek naar onderinstroom
Het Instituut voor Inclusief Onderwijs (IvIO) is een landelijk onderzoek gestart naar deze zogenoemde onderinstroom in het speciaal onderwijs. Wat zijn de oorzaken? Welke keuzes worden gemaakt? En wat is er nodig om kinderen een betere start in het regulier onderwijs te geven?
Het onderzoek loopt in meerdere regio’s, waaronder die van Plein 013. Wij zijn een van de deelnemende samenwerkingsverbanden. Het onderzoek is gestart in maart 2025 en de uitkomsten worden medio 2026 verwacht.
Hoe werkt het onderzoek?
Het IvIO verzamelt gegevens, voert gesprekken met ouders en professionals, en analyseert dossiers van leerlingen die direct in het speciaal onderwijs zijn gestart. De onderzoekers kijken naar de aanmeldprocedures, de overwegingen die worden gemaakt en de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.
Doel is om beter te begrijpen waarom deze onderinstroom groeit – én om oplossingen te vinden waarmee kinderen vaker kunnen starten in het regulier onderwijs, met passende ondersteuning.
En wat betekent dit voor ons?
Voor Plein 013 is dit onderzoek een kans om meer inzicht te krijgen in wat er speelt in onze regio. Wat doen we al goed? Wat kan beter? En hoe kunnen we – samen met ouders, professionals en andere partners – werken aan een inclusiever onderwijssysteem?
Zodra er resultaten of nieuwe inzichten zijn, delen we die hier.