Net voor de zomervakantie kwamen 30 enthousiaste professionals samen om met elkaar te brainstormen over groepsarrangementen. Hoe kunnen deze bijdragen aan het versterken van de basisondersteuning, voor welke kinderen kunnen ze geschikt zijn? Wat is er eigenlijk nodig om tot groepsarrangementen te komen? Dit en meer kwam aan bod. Een terugblik én vooruitblik!
De sessie op 2 juli 2024 was het begin van een gezamenlijke invulling van groepsarrangementen binnen ons samenwerkingsverband. Bestuurder Reinier Bos begeleidde samen met Jacqueline Klerkx (coördinator) en Eline van den Biggelaar (adviseur) deze inspirerende werksessie.
Kansen
Om tot een heldere definitie te komen, begon de bijeenkomst met het verkennen van kernthema’s. Waar denk je aan bij de term groepsarrangementen? Welke kansen zie je? De aanwezige collega’s vatten het samen als:
- Meer mogelijkheden voor meer kinderen.
- Duurzame ondersteuning voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften.
- Combineren van casussen rond kinderen met vergelijkbare ondersteuningsbehoeften.
- Sterker maken van leerlingen én leerkrachten.
Groepsarrangementen moeten volgens de professionals ook tijd besparen, buurtgericht en effectief zijn.
Groepsarrangementen: voor welke kinderen?
In subgroepen is vervolgens besproken aan welke doelgroepen gedacht wordt bij het samenstellen van een groepsarrangement. Genoemd zijn:
- kinderen met trauma’s, hechtingsproblemen of angst/depressie;
- hoogbegaafde kinderen;
- kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS);
- nieuwkomers en/of kinderen waarvoor Nederlands hun tweede taal is (NT2);
- kinderen met een motorisch/zintuigelijke uitdaging of gedragsproblemen;
- het Jonge kind;
- kinderen met een licht verstandelijke beperking (LVB+);
- dubbelbijzondere leerlingen;
- bovenbouwleerlingen met de uitstroomprofielen Praktijkonderwijs en VMBO-Basis;
- kinderen die vanuit het S(B)O terugkeren in het reguliere onderwijs;
- thuiszitters.
Het belang van samenwerking
Ook de samenwerking tussen zorg, jeugdhulp en onderwijs kwam ter sprake. De nadruk lag hierbij op het zorgen voor een 1 Kind 1 Plan principe waarbij voor ieder kind één integraal plan opgesteld wordt, gebaseerd op de ondersteuningsbehoeften van het kind. Alle betrokken professionals (school, maar ook anders hulpverleners) én ouders werken vanuit dit plan samen aan de ontwikkeling van het kind. Versnipperde hulpverlening moet hiermee voorkomen worden.
De praktijk: hoe ziet een groepsarrangement eruit?
Tot slot spraken de deelnemers over de preventieve werking die op korte én lange termijn van groepsarrangementen moet uitgaan en de expertise die nodig is om ze vorm te geven. Het belang van maatwerk, samenwerking met stamgroepen, de inzet van experts en een gezamenlijke visie vanuit alle schoolbesturen werd hierbij benadrukt. Het doel? Zorgen dat kinderen in hun eigen buurt op een reguliere basisschool blijven of daarnaar kunnen terugkeren. Een passend en toegankelijk aanbod in de buurt is en blijft het uitgangspunt.
Hoe verder?
Een groepsarrangement draagt idealiter bij aan de ontwikkeling van het onderwijs en het versterken van basisondersteuning. Er moeten dus heldere criteria en verwachtingen zijn. Om hiertoe te komen stelt Plein 013 een werkgroep samen waarin vanuit elk bestuur deelnemers vertegenwoordigd zijn. Zo creëren we gezamenlijke kaders om in februari 2025 met een pilot Groepsarrangementen te starten.
De oproep voor leden van de werkgroep is inmiddels verstuurd naar beleidsmedewerkers van aangesloten besturen. Dit najaar werken we in stappen toe naar de start van de pilot:
- 1e bijeenkomst van de werkgroep: 14 oktober 2024 van 09.00 tot 11.00 uur.
- 2e bijeenkomst van de werkgroep: 6 november 2024 van 09.00 tot 11.00 uur.
- Indienen van de aanvraag voor deelname aan de pilot: december 2024.
- Selecteren van aanvragen voor deelname aan de pilot: januari 2025.
- Start van de pilot: 1 februari 2025.
Met deze pilot zet Plein 013 een belangrijke stap richting inclusiever onderwijs, waarbij de ontwikkeling van leerlingen en het versterken van de basisondersteuning centraal staan. Op de hoogte blijven van de stappen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en/of volg ons op LinkedIn.