Er is volop bedrijvigheid in basisschool De Sporckt. Femke, Elina en Harm werken vandaag met de leerlingen van Talent in Handen aan het thema ‘Het restaurant’. Femke is in de keuken waar leerlingen lekkere gerechten maken. Elina helpt leerlingen bij het ontwerpen van de menukaart. En Harm werkt met leerlingen aan een krijtstoepbord. Als de leerlingen in de pauze buitenspelen, vertellen Femke en Elina meer over Talent in Handen. “We werken met leerlingen uit groep 7 en 8 die een duidelijke sociaal-emotionele hulpvraag hebben. We vinden het belangrijk dat zij vanuit betrokkenheid hun talent ontwikkelen en motiveren hen door de ‘echte wereld’ in de klas te brengen.”

Plein 013 werkt samen met de gemeenten aan het programma ‘In de buurt gebeurt het’. Dit programma heeft als doel om passend onderwijs zoveel mogelijk bij leerlingen in de eigen buurt te regelen. Elina Kromowinangoen is leerkrachtondersteuner en vertelt hoe Talent in Handen zo’n drie jaar geleden in Tilburg-Reeshof Midden ontstond uit een samenwerking tussen basisscholen De Boemerang, De Bibit, De Meander en De Sporckt: “Plein 013 wilde een makersklas oprichten in deze buurt. Ik was bezig met mijn afstudeerstage en besloot mijn afstudeeronderzoek te richten op Talent in Handen. Het stond toen nog helemaal in de kinderschoenen. Samen met Begeleider Passend Onderwijs Karli van Veen van Xpect013 heb ik de eerste pilot vormgegeven. De eerste pilot draaiden we met twee leerkrachtondersteuners en 12 leerlingen van de vier scholen uit de buurt. Zij kregen losse lessen aangeboden. Na de eerste pilot ontstond de wens een leerkracht te betrekken bij Talent in Handen. Zo kwam Femke in beeld. Ik besloot na mijn afstuderen ook betrokken te blijven. Femke en ik hebben samen Talent in Handen gevormd zoals het nu is. Harm Schoenmakers werkt als conciërge op kindcentrum Meander en helpt ons met allerhande klussen.”

Succeservaringen opdoen en talent ontwikkelen

Leerkracht Femke Zeegers knikt bevestigend. “Klopt. We werken nu vanuit ontwikkelingsgericht onderwijs. Dit betekent dat we met thema’s werken. We kiezen steeds één thema en dat staat tien weken centraal. Nu is dat thema dus ‘Het restaurant’. Leerlingen komen één dag in de week bij ons. Leerlingen die hier komen, hebben geen ‘zitbillen’. Ze vinden het leuk om dingen te doen en uit te proberen. We vinden het belangrijk dat leerlingen uitstijgen boven hun eigen niveau, naar de zone van naaste ontwikkeling. Hier kunnen ze in een veilige setting succeservaringen opdoen en werken aan een sociaal-emotioneel doel. Ze hebben zelf mee nagedacht over dit doel. De doelen zijn heel verschillend: Ik geef mijn grenzen aan, ik durf mijn mening te geven en ik blijf bij mezelf als ik ben afgeleid. Om de doelen visueel te maken, heeft iedere leerling met klei een berg gemaakt. Alle bergen staan in de vensterbank in de klas. Het doel staat als het ware bovenop de berg. Elke week reflecteren we met de leerlingen: waar sta je ten opzichte van je doel. Ook staan we stil bij wat ze nodig hebben om het doel te bereiken.”

Elina vertelt verder. “Voor hun gevoel moeten, kunnen en wíllen ze hier iets bijdragen. We vragen ook van ze dat ze een bijdrage leveren. Bijvoorbeeld door een prachtig logo te ontwerpen voor het restaurant of een lekker recept klaar te maken. Als dat lukt, levert het een succeservaring op. Die succeservaringen brengen de leerlingen echt een stap verder in het bereiken van hun doel.”

Samen kom je verder

Elina legt uit hoe Talent in Handen in de praktijk werkt. “Wij hebben contact met de intern begeleiders van de vier scholen. Zij hebben alle leerlingen van de groepen 7 en 8 goed in beeld. Als zij denken dat een leerling in aanmerking komt voor Talent in Handen, benaderen ze de leerkracht. Die benadert vervolgens de ouders en als ook zij positief zijn, plannen wij een intakegesprek met de ouders. In het intakegesprek bespreken Femke en ik wat de reden van aanmelding is en welk doel passend is.” Femke vertelt dat het contact met ouders belangrijk is. “We trekken echt samen op. We houden ouders wekelijks op de hoogte via een bericht en foto’s. We hebben een informatieavond en plannen een gesprek als dat nodig is.”

Samenwerken met ouders vinden Femke en Elina essentieel. Ze vertellen dat ook de samenwerking met middelbare school Reeshof College veel oplevert. “We hebben vooral contact met twee docenten van Dienstverlening & Producten. Zij zorgen ervoor dat wij onze thema’s meer diepgang kunnen geven. Zij helpen onze leerlingen bijvoorbeeld met het ontwerpen van het logo, leggen uit hoe je gasten netjes ontvangt of waar je op moet letten als je gerechten serveert. En ze maken dingen die wij bedenken, zoals schorten met ons logo. Verder zoeken we samenwerkingspartners in de buurt: bedrijven, winkels en horecagelegenheden. We bezochten aan het begin van dit blok een restaurant in de buurt. De leerlingen kregen uitleg over alles wat komt kijken bij het hebben van een restaurant en konden ideeën opdoen voor hun eigen restaurant.”

Groots dromen

Femke blikt alvast vooruit naar de rest van het schooljaar. “Samen met alle betrokkenen zorgen we ervoor dat de leerlingen alles voor hun restaurant goed kunnen organiseren. En Elina en ik denken alvast na over de volgende thema’s: ‘kunst en techniek’ en ‘natuur’. We vroegen de leerlingen of ze nog een keer mee willen doen en kregen als antwoord: “Ja, want ik heb nog meer doelen waar ik aan wil werken.” We zijn er trots op dat we leerlingen dát extra laagje kunnen bieden. Het is zo nuttig dat ze kunnen werken aan die sociaal-emotionele doelen. Én de bewustwording dat leerlingen niet perse uit een lesboek hoeven te leren is belangrijk. We willen leerkrachten laten inzien dat je leerlingen ook op een andere manier kunt laten leren. Los van de methodes en lesboeken.”

Elina geeft tot slot aan soms groots te dromen. “Femke en ik zouden dat wat wij met Talent in Handen doen graag op meer plekken aanbieden. We zouden leerkrachten willen opleiden om op deze manier te werken. Hen willen laten zien hoe je zo’n betrokkenheid bij leerlingen bereikt, leerlingen aan eigen doelen laat werken én zorgt dat ze talenten ontwikkelen. Dat is ons ultieme doel.”

Speerpunt 1

Plein 013 streeft naar een passende plek voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Daarvoor is samenwerking van belang om een doorgaande lijn te realiseren vanaf de voor- en vroegschoolse educatie (kinderopvang, specialistische voorschoolse voorzieningen), het primair onderwijs (BaO, SBO en SO) en het voortgezet onderwijs. Leerlingen die ondersteuning nodig hebben, kunnen hierdoor zonder onderbrekingen naar school blijven gaan.

Plein 013 en de gemeenten zijn gestart met het programma ‘In de buurt gebeurt het’. Dit heeft als doel om passend onderwijs zoveel mogelijk bij leerlingen in de eigen buurt te regelen.