Opgroeien in een dun- of dichtbevolkt gebied maakt uit. Én heeft gevolgen voor het vormgeven van een sterke pedagogische basis. Hoe doe je dat als voorzieningen niet om de hoek liggen, als je samenwerking tussen kernen op gang wilt brengen, als afstanden groot zijn en je vaak ook nog te maken hebt met een beperkter budget? Dit is de realiteit voor veel dunbevolkte regio’s, die deze uitdagingen weten om te zetten in kansen. Wat kunnen dichtbevolkte gebieden hiervan leren? En welk handelingsperspectief biedt dit voor andere regio’s?
Daarover ging de online netwerkbijeenkomst voor samenwerkingsverbanden, gemeenten en onderwijs op 12 februari. Willeke Doornbos, co-auteur van het rapport Leren en Participeren: een nieuwe strategie voor dunbevolkte regio’s deelde tijdens het webinar de bevindingen uit het rapport op uitdagingen én vernieuwende strategieën voor de pedagogische basis in dunbevolkte gemeenten. Het onderwerp werd vervolgens vanuit verschillende perspectieven belicht met veel ruimte voor gesprek over dilemma’s en kansen, overeenkomsten en verschillen in netwerksamenwerking en de effecten daarvan op de ontwikkeling van de jeugd. Interessant, ook voor onze regio!
Meer lezen
- Bekijk de presentatie Versterken van de pedagogische basis in dunbevolkte gebieden
- Adviesrapport Elke regio telt! van Raad voor de leefomgeving en de infrastructuur
- Rapport Leren en Participeren: een nieuwe strategie voor dunbevolkte regio’s