Bij Plein 013 vinden we het belangrijk om ouders en professionals mee te laten denken over passend en inclusief onderwijs. We hebben een ondersteuningsplanraad, de OPR, die zorgt dat iedereen betrokken is bij het ontwikkelen en uitvoeren van ons beleid. Hoe is het om daar lid van te zijn en wat brengt het je? Dat vroegen we aan Petra en Ronald. “Ik zie nu pas hoe ingewikkeld zaken vaak zijn, maar ook hoe iedereen zijn best doet.”
Eigen ervaringen positief inzetten
Petra Heijnekamp kwam via een persoonlijke ervaring bij de OPR terecht. “Ik ben moeder van drie kinderen, waarvan één een ingewikkelde schoolcarrière heeft gehad met een lange periode van thuiszitten. Dat doet wat met je als ouder. Als je kind niet samen met andere kinderen het sinterklaasfeest beleeft, zijn verjaardag viert of het contact met vriendjes verliest, dan pas realiseer je je hoe belangrijk de maatschappelijke functie van een school is. De eenzaamheid voor je kind en de impact daarvan op jou als ouder is niet te onderschatten.”
Voor Petra waren het juist redenen om zich aan te melden voor de OPR. “Tijdens de coronaperiode zag ik een vacature voor de oudergeleding en besloot ik te solliciteren. Zo kon ik meer leren over hoe passend onderwijs eigenlijk werkt. Het was bovendien een manier om iets positiefs te doen met mijn ervaringen. Nu ik een jaar of drie lid ben kan ik echt zeggen dat het me veel gebracht heeft: ik zie nu beter wat er achter de schermen gebeurt en dat professionals in scholen en mensen van het samenwerkingsverband elke dag hun stinkende best doen. Als je als ouder worstelt met hoe stroperig dingen gaan, zie je die kant vaak niet.”
Elkaar scherp houden
Ronald Heidanus, inmiddels vijf jaar lid van de OPR, deelt een vergelijkbare ervaring. “Toen ik bij Xpect 013 (destijds Xpect Primair, red.) kwam werken, werd ik gevraagd mee te denken over het nieuwe ondersteuningsplan. Sindsdien ben ik ‘blijven hangen’. Mijn doel is om elkaar scherp te houden op wat we hebben afgesproken: gebeurt dat wat op papier staat ook echt in de praktijk? Toen ik nog in het speciaal onderwijs werkte, heb ik zoveel potentie gezien bij kinderen. Ik geloof dan ook ten diepste in inclusie: als je de diversiteit van kinderen goed inzet, hoeft geen enkel kind thuis te zitten.”
Lid zijn van de OPR heeft Ronalds perspectief verruimd, legt hij uit: “Doordat de OPR zowel onderwijs- als ouderleden heeft, kijk je sowieso al door twee verschillende brillen. We voeren echt een open dialoog met elkaar waarin we altijd de ontwikkeling van het kind voorop stellen. Ook zie ik nu beter hoe er samengewerkt wordt en hoe ingewikkeld dat soms is. Als ik dan op mijn school zie dat er aannames gedaan worden, kan ik door mijn inzichten uit de OPR toelichten dat die aannames niet altijd terecht zijn en wat wél helpend is.”
Van papier naar praktijk
Wettelijk gezien heeft de ondersteuningsplanraad een belangrijke taak bij het vaststellen van het ondersteuningsplan. Maar daar blijft het niet bij. Als OPR-leden lezen Petra en Ronald bijvoorbeeld documenten die gaan over beleid, financiën en ‘governance’. Daarover praten en denken ze mee. “In het begin vond ik de stukken vaak complex en lastig te begrijpen, vooral de financiële,” vertelt Petra. “Maar naarmate ik meer vergaderingen bijwoonde, kreeg ik meer grip op de structuur en kon ik mijn draai vinden. Het helpt enorm om met andere leden te overleggen en samen kritische vragen te stellen.” Kritisch zijn vindt ook Ronald een belangrijke taak. “We kunnen op papier veel mooie woorden gebruiken, maar wat betekenen die in de praktijk? Wie gaat concreet wat doen? Daar vraag ik wel op door. Die input kan de directeur-bestuurder dan weer meenemen naar de deelnemersraad.”
Petra was ook nauw betrokken bij de voorbereidingsfase van het ouder- en jeugdsteunpunt. “Daarin kan ik heel goed mijn eigen ervaring inbrengen. Ik mistte destijds een plek waar ik naartoe kon gaan voor onafhankelijk en eerlijk advies en om me de weg te wijzen. Het nieuwe ouder- en jeugdsteunpunt kan daar een mooi antwoord op bieden.”